MOBILITAT, SERVEIS URBANS I HORTA

Et trobes a:Inici/MOBILITAT, SERVEIS URBANS I HORTA/Notícies/Lleida es converteix a partir de divendres en Ciutat 30

Lleida es converteix a partir de divendres en Ciutat 30

La Paeria dona un pas clau en el model de mobilitat a Lleida i a partir del 30 d’octubre aplicarà la nova regulació en què el 87% de les vies passaran a ser de 30 quilòmetres/hora -s’exclouen el vies principals. El cap de setmana entra en vigor i, durant un mes senyalitzarà i informarà la ciutadania, per començar a sancionar a partir del 30 de novembre. La nova mesura permet avançar cap a una ciutat més saludable, segura i respectuosa amb el medi ambient, amb una circulació en què conviuran vehicles, vehicles de mobilitat personal i vianants. Amb les zones 30 es recuperaran les voreres per a vianants, i les bicicletes i els VMP podran anar per la calçada, creant espais més segures per a tothom.

Data publicació: Dimarts 27, octubre del 2020


Imatge de la notícia Lleida es converteix a partir de divendres en Ciutat 30

Imatge: ©Ajuntament de Lleida

Lleida serà a partir d’aquest cap de setmana Ciutat 30. La Paeria dona un pas fonamental en el model de mobilitat a la ciutat amb la implantació de les zones 30 a partir del 30 d’octubre. Amb aquesta nova mesura, el 87 % de les vies de la ciutat passaran a tenir la velocitat de circulació limitada a 30 quilòmetres per hora. En quedaran excloses les vies principals, com el Passegi de Ronda, la rambla d’Aragó o les avingudes de Blondel i Prat de la Riba, entre altres, amb limitació a una velocitat superior, generalment de 50 km/h. La normativa ha de fer tendir Lleida capa una ciutat més saludable, segura i respectuosa amb el medi ambient.

El paer en cap, Miquel Pueyo, amb els tinents d’alcalde Toni Postius i Sergi Talamonte, ha presentat la nova regulació i la campanya que l’acompanyarà per fer-ne la senyalització corresponent i la divulgació entre la ciutadania. L’alcalde ha explicat que el confinament va permetre posar en marxa algunes mesures i, davant l’experiència positiva, s’ha volgut donar un pas endavant amb l’aprovació al ple de juny de la mesura la modificació de la velocitat a la majoria de carrers, que no ha rebut cap al·legació. Això, ha dit, és significatiu perquè el projecte neix amb elevat consens. Pueyo ha comentat que Lleida se suma al llistat de ciutats que ja han fet el canvi en el model de mobilitat, com Tarragona, Palma o Bilbao o, mirant a Europa, Estocolm, Berlín o Londres. I ha afegit que circular a menys velocitat comportarà menys accident i de menor gravetat.

El 30 d’octubre entra en vigor la normativa, però l’alcalde ha indicat que s’és conscient del període d’adaptació que requereix aquest canvi, pel que primer es desplegarà una campanya informativa a les xarxes socials i als mitjans de comunicació, per trametre quins han de ser els nous hàbits a l’hora de circular, i no es sancionarà fins a un més mes tard, a partir del 30 de novembre. Al es escoles es farà una tasca divulgativa, així com amb els i les agents cívics que hi participaran fent explicacions més directes a les persones usuàries i conductores.

L’alcalde ha apuntat que avui es constituirà un grup de treball per detectar el retorn de la implantació i per acabar de definir i treballar el model de circulació que es vol per a Lleida.

La mesura afecta unes 1.100 vies de la ciutat. El tinent d’alcalde i regidor d’Urbanisme, Toni Postius, ha assenyalat que són el 87% del total i que només 26, bàsicament vies principals, tindran una limitació superior. Postius ha recordat que la vianalització dels carrers els caps de setmana ja va ser una primera acció, que té continuïtat amb el canvi de velocitat que s’aplica a gairebé tota la ciutat.

S’han instal·lat 20 senyals verticals a les entrades de la ciutat amb la indicació de límit de velocitat i es reforçarà la senyalització horitzontal i vertical de 50 km/h a les vies principals, amb una setantena de panells -se senyalitzaran les de 50 per indicar que a la resta, s’ha de circular a 30. També s’han establert pautes per als conductors/es, vianants, ciclistes i conductors/es de vehicles de mobilitat personal (VMP), on s’especifiquen punt que els impliquen més directament, per saber per on es pot circular i algunes recomanacions. Postius ha subratllat que han de poder conviure a les vies de 30 km/h i que la seguretat ha d’augmentar per a tothom. Igualment, ha continuat que la mesura no és estàtica, ja que a es veurà si cal adaptar algun element i on aplicar altres complementaris, com reductors de velocitat. El fet que s’hagin tallat carrers les darreres setmanes ha permès la ciutadania recuperar espais públics i, com ha dit Postius, això dona l’oportunitat per fer una ciutat més sostenible.

El canvi en la mobilitat de la ciutat és un dels grans objectius del govern d’entesa, com ha remarcat el tinent d’alcalde Sergi Talamonte, “perquè les experiències en altres llocs demostren que una velocitat més reduïda és bona per als usuaris i les usuàries en l’àmbit de la seguretat i per al medi ambient”. Talamonte ha destacat la transversalitat de la iniciativa i el seguiment que s’anirà fent.

Segons l’Organització Mundial de la Salut, en cas d’accident hi ha 8 vegades més possibilitats de morir si una persona pateix un atropellament d’un vehicle que circula a 50 km/h respecte si ho fa a 30 km/h. El tinent d’alcalde ha posat l’exemple de Pontevedra, on s’aplica les zones 30 i des del 2011 no ha registrat cap accident mortal. “El cotxe deixarà de ser el protagonista de les calçades, no tindrà la prioritat”, ha dit.

Talamonte ha incidit en la pressió mediambiental, ja que a menys velocitat, menys emissió de diòxid de carboni (OC2), així com un 20% menys de partícules en suspensió o 3 decibels menys a la ciutat. És a dir, es redueix la pressió mediambiental, les emissions -amb estalvi energètic- i el soroll. La previsió és que redueixi un 3% el OC2. El responsable de Transició Ecològica ha assegurat que la d’avui és una aposta per a la convivència dels diferents tipus de vehicles a la ciutat, i és, a més, un punt de partida que segur que es podrà anar polint en els propers mesos en base l’experiència que es tingui.

Les vies principals amb la velocitat limitada a 50 km/h

 

Dossier - Lleida, Ciutat 30 (495,2 KB)

Et destaquem...