Habitatge i Transició Ecològica

Et trobes a:Inici/Habitatge i Transició Ecològica/Notícies/80 alumnes del Joan Oró, la Mitjana i el Maria Rúbies participen en la 2a cursa de mitjans de transport escolar

80 alumnes del Joan Oró, la Mitjana i el Maria Rúbies participen en la 2a cursa de mitjans de transport escolar

Aquesta activitat, organitzada per l'Ajuntament de Lleida, l'ATM i la PTP, se celebra per segona vegada a la ciutat de Lleida en el marc de la Setmana de la Mobilitat Sostenible i pretén treballar de forma pedagògica les avantatges dels mitjans més sostenibles per desplaçar-nos per la ciutat

Data publicació: Dimecres 02, octubre del 2013


Imatge de la notícia 80 alumnes del Joan Oró, la Mitjana i el Maria Rúbies participen en la 2a cursa de mitjans de transport escolar

80 alumnes dels instituts Joan Oró, La Mitjana i Maria Rúbies han participat aquest dimecres en la cursa de mitjans de transport escolar que ha organitzat lAjuntament de Lleida, conjuntament amb l’Autoritat Territorial de la Mobilitat de Lleida i lAssociació per a la Promoció del Transport Públic, que per segona vegada sha emmarcat dins de la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura.

L’objectiu d’aquesta activitat és treballar de forma pedagògica i amena les avantatges dels mitjans més sostenibles per desplaçar-nos per la ciutat. Per aquest motiu la cursa ha sortit des de cada centre fins a la plaça Sant Joan, amb els diferents mitjans de transport: a peu, en bici, en bus i en vehicle privat. Un cop han arribat, s'ha fet la comparativa entre els mitjans del temps utilitzat, els diners invertits i de les emissions de gasos contaminants provocades. A la plaça Sant Joan, l'alcalde de Lleida, Àngel Ros, acompanyat del delegat dels Serveis Territorials d'Ensenyament, Miquel Àngel Cullerés, així com de la 1a tinent d'alcalde, Marta Camps, i dels regidors de Medi Ambient i Educació, Josep Barberà i Jesús Castillo, ha rebut els participants als quals sels ha comunicat el resultat de la prova.

Ros ha agraït a l'alumnat i als centres escolars que ha participat i ha destacat que "a Lleida, com a tot arreu, hi ha quatre tipus de desplaçament: anar a peu, en bici, en transport públic i en vehicle privat, tot i que la nostra ciutat és idònia per caminar per les seves distàncies". El paer en cap ha afegit que dels mètodes usats en l'experiència d'avui dels alumnes es desprèn que si mirem el temps el més ràpid és desplaçar-se en bicicleta, seguit del bus i el vehicle privat, tot i que el transport públic guanya si tenim en compte que no ens cal aparcar". A més, Ros ha explicat que cal tenir en compte les quatre variables a l'hora de triar un transport, com són el temps, el cost, la contaminació i la seguretat. En aquest sentit, ha dit Ros, "de carrils bici se'n faran més, però sobretot es connectaran els existents que és el que millora la seguretat" 

La Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura se celebra a Lleida per catorzè any consecutiu juntament amb centenars de municipis europeus per al foment de la qualitat de vida a les ciutats a partir de la millora de la mobilitat sostenible.

Enguany el lema és "Aire net. Fes el pas! participa als plans de mobilitat de la teva ciutat" per tal d’impulsar els plans de mobilitat urbana i la participació en aquests per part de la ciutadania. Els objectius principals de la Setmana són estimular un comportament ciutadà, en relació amb l’ús del vehicle, compatible amb el desenvolupament urbà sostenible, sensibilitzar la ciutadania sobre els impactes ambientals del transport i informar-la sobre les seves diferents modalitats, impulsar l’ús dels mitjans de transport sostenibles, reflexionar sobre com afecta a la nostra salut l’ús irracional del transport motoritzat.

*s'adjunta taula de resultats de la cursa

Explicació dels càlculs

Temps de viatge. Els resultats de la cursa tenen en compte el seu cost i la rapidesa dels modes de transports, no pas la velocitat punta. Per això es calcula el temps de viatge de "porta a porta" entre un origen i una destinació i en el balanç s’hi inclouen el temps d’aparcament per al transport privat i el temps d’accés a la parada i espera del transport públic. Tots els viatgers comencen i acaben a peu els seus desplaçaments.

Cost econòmic. La Cursa de transports vol ajudar a fer una comptabilitat correcta dels costos del vehicle privat, que sovint es minimitzan considerant-ne únicament els del carburant. Però aquest concepte és el menor dels costos de mantenir i fer funcionar un vehicle privat cotxe o moto.

Sense comptar peatges ni aparcament, el cotxe i la moto ja són 5 i 2 vegades més cars que el transport públic.  Anar en transport públic segueix resultant molt més econòmic que fer funcionar i mantenir un vehicle propi. Per calcular correctament les despeses del vehicle privat no pot tenir-se en compte únicament la despesa del carburant, ja que en un vehicle dièsel suposa només el 21% dels costos totals, que inclouen la pròpia adquisició del vehicle, el manteniment, l'assegurança, els impostos, el canvi de pneumàtics, etcètera. Per a un desplaçament diari de 30 quilòmetres, un cotxe dièsel costa uns 3.700 € per any, i un de gasolina uns 4.000 € per any. En el cas de la moto, amb un cost anual d'uns 1.300 €, el carburant és només el 17% del total. Si assumim una despesa en transport públic equivalent a 11 T-50/30 d'una zona i 250 € en bitllets senzills de diverses zones, el transport públic anual resultaria per 687 €, el 17% del que costa un cotxe i el 50% del que costa una moto per a una sola persona.

Energia primària consumida i emissions de CO2. S'han tingut en compte dos conceptes per avaluar la despesa d’energia primària dels viatges: el consum de combustible de dins del dipòsit del vehicle i la despesa energètica per a transformar els recursos fòssils primaris en combustible. No s'han contemplat despeses energètiques de construir, mantenir o desballestar els vehicles (aspectes sempre més favorables a la bicicleta i al transport públic per la menor proporció de materials per usuari). Les emissions de CO2 estan calculades en funció del consum de carburant que, en aquest cas, és la crema directa de combustibles fòssils en l’autobús i en la moto.

 

Et destaquem...